Träna bootcamp med disciplin och struktur

Ta träning till en ny dimension med ett bootcamp i Stockholm. Vi fokuserar på mätbara resultat, allsidig träning och att motivera människor till att utmana sig själva.
Bootcamp-träning

Bootcamp

Här hittar du mer information om våra bootcamps och hur vår träning är upplagd.
Läs mer

Man och kvinna springer

Om oss

Vi är en bootcamp-klubb där instruktörerna huvudsakligen är aktiva eller tidigare militärer, poliser eller räddningsarbetare
Läs mer

kontaktsymboler

Kontakt

Välkommen att kontakta oss om du har några frågor om våra träningsmetoder.
Läs mer

Bootcamp Stockholm

Sugen på att utmana dig själv och ta din träning till en ny nivå?

Bootcamp Stockholm ger dig effektiv helkroppsträning i grupp. Tillsammans kommer ni att pressa era gränser och nå nya prestationer!

Alla kan ha nytta av Bootcamp-träning

Bootcamp-träning är en effektiv träningsform som passar perfekt om du verkligen vill komma i form. Hos oss tränar både män och kvinnor, tränade och otränade. Tillsammans trotsar ni mörker, kyla, regn och trötta morgnar för att nå era uppsatta träningsmål.

Ordet tillsammans säger vi gärna mer än en gång. Det viktiga när du tränar hos oss är att alla peppar varandra och att ingen lämnas bakom! Ett bootcamp hos oss sträcker sig över sex veckor och genom att du jobbar med fasta tider och dagar varje vecka och i samma grupp lär ni känna varandra och lär er vikten av att hjälpa varandra för att nå bättre och bättre resultat gång för gång.

Högeffektiv träning för hela kroppen

Bootcamp Stockholm ger dig högeffektiv träning för hela kroppen - både muskleträning och cardio. All träning sker utomhus i terrängen, människans naturliga miljö. Du kommer märka att du både kommer i bättre form och att din stressnivå sjunker genom att du spenderar mer tid utomhus.

Idrottsskador

Skulle du råka ut för en skada i samband med en Bootcamp eller någon annan form av träning rekommenderar vi ett besök hos Idrottsskadespecialisterna. De kan hjälpa dig med alla typer av skador: från knäskador till hälseneinflammationer och tennisarmbåge. 

Blogg om träning, hälsa, livsstil och skönhet

Här i vår blogg kommer vi att skriva om det mesta som rör de ämnen vi nämner ovan. Häng med, det kan bli svettig läsning! =)

Var försiktig med träningen direkt efter en skada

30 okt 2017

I vissa fall kan viljan att nå sina mål vara 

den som gör att man inte når dessa. Detta gäller såväl elitidrottare som vanliga motionärer. Hur tänker vi här egentligen - utan vilja så kommer man ingenstans; det är psyket som gör att man kan träna så hårt som möjligt och hela tiden ligga på gränsen till det som är möjligt.

Ja, men det många gör är att man lägger sig över gränsen och att man därmed skadar sig. De flesta skador som sker inom tärning handlar inte om brott på ben - det handlar om belastningsskador; något som kommer av att man dels tränar för enformigt och att man dels tränar lite för hårt då man väl kör. Ser man till exempelvis  benhinneinflammation, hälseneinflammation, hälsporre,och liknande belastningsskador så är de sprungna ur samma beteende inom träningen: det är enformigt, det handlar om löpning och det handlar om hopp.

Lägg dig inte på sofflocket

Kroppen behöver vila och vi menar inte här att man ska lägga sig på sofflocket - vi menar att man ska inta en mer varierad träning för att nå de mål man satt upp. Det är ohållbart för en motionär att springa samma sträcka, varje dag och i samma skor utan att exempelvis hälsenorna tar stryk. Skulle man istället springa sin runda ena dagen, simma nästa dag och köra styrketräning den tredje - ja, då skulle belastningen inte bli lika hög på just hälarna.

Variation är nyckeln som låser upp de flesta lås inom träning och som gör att målen nås snabbare. Det finns även en annan aspekt gällande viljan som vi ska tala om. Vi kan här säga att du drabbats av en belastningsskada (hälsporre eller liknande) och se lite hur de flesta agerar här. Troligt är att du skulle vila då smärtan uppkommer. Men, troligt är även att du skulle sätta igång så fort den avtagit och köra på i samma hårda tempo igen. Lite för att ta igen det du missat under din konvalescens.

Viljan är gasen - förnuftet är bromsen

Det är problematiskt sett till att skadan du haft inte hunnit läka ordentligt och att du i och med detta riskerar att slå upp- och förvärra den. Även här krävs en broms och en lite lugnare approach till träningen. Du kan - och ska! - träna igen; men du måste se till att inte belasta det område du har haft ont i. Har du haft problem med hälarna så kan simning och/eller cykling vara väldigt bra komplement till löpningen (du får anstränga dig, du behåller flåset och du tränar - genom cykling - även dina benmuskler)

Dessutom så bör du akta dig för att ställa egna diagnoser gällande din skada. Besök alltid en expert för att dels få bekräftat vad du lider av och dels också få rätt behandling direkt. Ibland kan problemen vara värre än du räknat med och då krävs det andra åtgärder än bara vila.

Din vilja är extremt viktig i din träning - men du måste även låta förnuftet spela en större roll. Viljan är gasen, förnuftet är bromsen: hitta balansen dem emellan och du kommer att få bäst effekt.

 

Fräscha upp utseendet med en tandblekning

24 okt 2017

Allt det vi stoppar i munnen påverkar tänderna - på det ena eller det andra sättet. De flesta vet att socker, läsk och andra sura drycker skadar tänderna och gör att karies uppkommer; något som måste korrigeras hos en tandläkare. Likaså vet man att exempelvis rökning, snusande och kaffedrickande påverkar hur tänderna ser ut och att de blir gulare - och fulare - genom detta.

Det senare ska vi titta lite extra noggrant på här. För; att ha gula tänder är nämligen - oavsett anledningen till den gula nyansen - är problematiskt. Normen säger att vi ska ha vita tänder och att dessa riktigt ska skina; har man inte det - ja, då har man ingenting att komma med. Här är vi naturligtvis väldigt hårda, men vi är det för att visa vår poäng tydligare. Då ett leende faktiskt ger ett bättre intryck så är tänder som inte är kritvita något som man skäms för. Man känner sig ofräsch, man känner sig oren och man drar sig för att le och visa tänderna - något som kan få andra att uppfatta en som sur, tråkig och introvert.

“ Det är ju självförvållat! Ger man sig in i leken så får man också leken tåla - börjar man röka eller snusa så har man också gjort ett aktivt val. Då får man räkna med gula tänder “!

I många fall så är det så. Men har man trots det inte rätt till vita tänder? i många fall så handlar dessutom den gula nyansen om ren och skär genetik. Alla har olika nyanser, alla har olika förutsättningar och alla föds inte med vare sig den perfekta tandraden eller den kritvita färgen. Men - och det är hit vi vill komma: den går att få. Idag lättare, billigare och med ett mer långvarigt resultat än någonsin tidigare.

Tandblekning var förr en ganska snårig procedur att ta sig igenom; det handlade om långa väntetider, det handlade om att bli bortprioriterad och det handlade om att priset kontra slutresultat sällan, så att säga, hörde ihop. Man betalade för mer än vad man fick. Numera dock så har en tandblekning kommit att bli avsevärt mycket mer prisvärd och effektiv. Dessutom utan risker.

Om vi nu lever i ett samhälle där fokus ligger mycket på utseende - ja, då ska alla också ha rätt att förändra sig till sitt bästa jag. Kan man - oavsett om man röker, dricker kaffe eller snusar - få en tandblekning och därmed fräscha upp sitt eget utseende. Ja, då är det klart att man ska få genomföra en sådan behandling utan att någon skakar på huvudet.

  • Vi ska tillägga några saker i detta. Med en tandblekning menar vi att man besöker en tandläkare. De produkter som du kan beställa på internet fungerar inte särskilt bra och där handlar det till stor del om att kasta pengarna i sjön. Gällande rökning och snusning så är gula tänder inte det största problemet - det handlar om andra sjukdomar som en följd av dessa skadliga vanor. Även om vi tycker att exempelvis en rökare också har rätt till vita tänder så vill vi inte uppmuntra någon att tända sin första cigarett. Bäst är att fimpa för gott - det finns gott om hjälp att få. Det här numret - 020 84 00 00 - går till Sluta-Röka-Linjen. En organisation som kan ge dig verktygen att sluta.

Tre sätt att minska på fettet - utan att banta

26 feb 2017

Det är mycket som påverkar människans fettceller, så som arvsanlag och hormoner, men också kombinationen av kost och motion. Människan föds med ett visst antal fettceller, som i sin tur kan bli större i takt med ökande vikt. Hur reducerar man fettcellernas yta utan att banta? Nedan presenteras tre vanliga metoder: fettsugning, CoolSculpting och stegräkning.

Fettsugning

Med hjälp av fettsugning hoppas många kunna svarva kroppens proportioner till mer önskvärda resultat. Vanliga områden som behandlingen utförs på är låren, höfterna, magen, stussen, vaderna, men också midjan och hakan.

Fettsugningen tar normalt två timmar och lokalbedövning sprutas in i fettvävnaden för att man efter operationen ska uppleva mindre obehag. Den som utför operationen gör ett antal snitt i huden där fettcellerna sugs bort med en trubbig kanyl. Snitten sys sedan igen med stygn som kroppen själv absorberar.

Specialister inom fettsugning menar att eftersom fettsugningen minskar antalet fettceller, så blir effekten permanent. Man varnar dock för att fettsugning har svårt för att positivt påverka problem med celluliter.

Det slutgiltiga resultatet av fettsugning brukar synas omkring sex månader efter ingreppet. Patienten bör under denna period var uppmärksam på kroppens signaler, då alla människors läkningsprocess är individuell.

CoolSculpting

CoolSculpting minskar antalet fettceller genom en kylningsprocess. Fettceller har nämligen en känslighet mot kallare temperaturer. Med hjälp av en apparat med ett särskilt munstycke kan behandlaren suga in hud som kyls ner till ca minus åtta grader. Fettcellerna dör, medan övriga celler som ingår i muskler, vävnader, hud eller nerver inte påverkas alls.

CoolSculpting kan genomföras var som helst på kroppen, och lämnar inga kända biverkningar. I somliga fall har det rapporterats om en hudrodnad som kan uppstå efter behandling, men som brukar försvinna av sig självt inom de närmaste veckorna.

Specialister inom CoolSculpting menar att den som behandlas kan återgå till sitt arbete och sina vardagsrutiner direkt efter behandlingen, till skillnad mot fettsugning (se ovan) där patienten oftast behöver vara ledig från arbetet mellan en och två veckor efter ingreppet. 

Efter ungefär två till tre veckor brukar man kunna se de första resultaten av CoolSculpting, menar experterna inom området. Läs mer om denna metod på denna sida.

Stegräkning

Amerikanska forskare har studerat den långsiktiga effekten av fettreducering och förespråket The Step Diet. The Step Diet ska inte ses som en bantningsmetod utan en livsstilsförändring där målet är att ta minst 10000 steg om dagen. En sträcka som sammanlagt motsvarar omkring 8 kilometer.

Forskare menar att om önskat resultat inte gradvis börjar synas kan man öka till 15000 steg om dagen, utan att för den sakens skull äta fler kalorier. Sträckan motsvarar runt en mil och vid denna sträcka menar forskare att man i princip är garanterad att gå ner i vikt, vilket kommer ge ett synbart resultat på kroppens fettansamlingar.

Allt fler lider av negativ kroppsbild

3 feb 2017

Varje dag ser vi i dag bilder på vackra och vältränade människor. Utbudet av bilder har ökat markant varje decennium sedan Sverige blev ett mer modernt samhälle efter andra världskriget. Fler bilder kan betyda något bra. Mångfald. Men när bilderna pekar åt ett och samma håll - ett slankt och vältränat ideal - blir det ett bekymmer för många. För många bilder som säger samma sak skapar en norm. Dagens bildbaserade ideal är tyvärr ofta ouppnåeligt eftersom bilderna retuscheras innan de publiceras. Även om det är något som många känner till i dag tror ögonen ändå vad de ser varje gång. Det är svårt att komma ihåg att hjärnan egentligen blir lurad av reklambilderna.

Bilderna av den perfekta kroppen och det perfekta ansiktet skapar i sin tur ofta en negativ självbild hos människor. Vi jämför oss med de retuscherade bilderna och har ingen chans att vinna eller ens känna oss i närheten så snygga, slanka eller kurviga.

Tankar om plastikoperation

Många kvinnor överlägger en bröstoperation. Ibland är det en bra lösning på kvinnans dåliga självkänsla. Men unga tjejer bör inte genomgå en operation av brösten i första hand, deras kroppar har inte utvecklats klart och kanske har inte heller den mentala mognaden hunnit med.

Den några år äldre kvinnan har däremot mer erfarenhet och vet att kroppar kan se olika ut utan att det på minsta sätt betyder att de är misslyckade. Idealen blir mindre viktiga med åldern och mångfald är inget som ska opereras bort. Men för kvinnor som genomgått slitsamma graviditeter kan kroppen ibland bli något kvinnan själv känner olust inför. Visst kan alla kvinnor känna så en tid efter förlossningen. Men om kvinnan själv går en lång tid med negativa tankar kring sin kropp och mår dåligt av det bör hon få någon slags hjälp för att må bättre och trivas i sin egen kropp igen.

Bröstoperation ett fullvuxet beslut

En fullvuxen kvinna kan också själv söka hjälp för att se om det är hennes mentala hälsa som är dålig. Ibland kan den mentala biten spela en stor roll i känslan inför kroppen. Så stor att när det mentala måendet blir bättre så krymper eller försvinner den negativa självbilden som tidigare kopplats till kvinnans egen fysik.

Men kvinnor som tränar, äter bra mat och lever hälsosamt kan också må bättre efter en bröstoperation. Hon kanske bara har problem med just sin byst efter graviditet och amning och då kan en plastikoperation förbättra livssituationen.

Du som överlägger en bröstoperation kan ta kontakt med vården eller en privat klinik för att få rådgivning och ställa de frågor som du behöver för att veta vad som är ditt problem och hur det bäst kan lösas. Med eller utan bröstoperation.